Week 13 t/m 16: Roadtrip met onze zussen.

10 mei 2017 - Mpumalanga, Zuid-Afrika

Kunjani (Zoele voor ‘Hallo, alles goed?’) trouwe lezers! Inmiddels zijn we over de helft van ons verblijf en gaan we richting het einde. De examens komen eraan en daarna maken we ons op voor de rondreis met eindbestemming Kaapstad. In de tussentijd is er natuurlijk weer genoeg gebeurd in de afgelopen 4 weken en als hoogtepunt hebben onze zussen op bezoek gehad!

Voordat onze vakantie begon (21 april tot 2 mei) hebben we het behoorlijk druk gehad met school. Verschillende toetsen en taken hebben we moeten inleveren, zodat het jaarcijfer bepaald kon worden. Hieruit wordt bepaald of je aan de examens mag deelnemen. Natuurlijk hebben we die nog even snel gekilled. Daarbij heeft Sep voor het eerst Ed verslagen met een hoger cijfer (88% tegen 86%). Hij is niet meer te stoppen. “Nog velen gaan volgen”, sloot hij af.  Genoeg over school.

21 april kwamen onze zussen in de avond aan op het vliegveld van Johannesburg. Zij werden al zwaaiend met de Nederlandse vlag ontvangen. Aangezien het een vlucht vanuit Amsterdam was, waren zij niet de enige die op de vlag afkwamen… Bij het verlaten van het vliegveld werd naar ons paspoort gevraagd. Toen we die niet konden laten zien, kreeg de agent zin in koffie. Vreemd, maar toen we hem 50 Rand gaven voor koffie (ongeveer €3,5) konden we doorrijden. Kijkend in de achteruitkijkspiegel zagen we hem nog even een vreugdedansje maken met zijn ‘gewonnen geld’. Wij konden er wel om lachen.

Nesse was zo lief om voor broer Sep een nieuwe telefoon mee te nemen, een iPhone 7 plus. Hoelang deze het gaat volhouden is de vraag en hier lopen inmiddels al verschillende weddenschappen over. Na een avond van bijkomen van de vlucht werd er de volgende dag eerst gezwommen. Aangezien alle buitenzwembaden al gesloten zijn vanwege de winter (met 25 graden), moesten we ons voordoen als hotelgasten om het fabuleuze hotelzwembad te betreden. Na het zwemmen was het tijd om het nachtleven van ‘de Vaal’ te ontdekken. Dit kan het best beschreven worden als ‘something else’. Dansmoves kunnen staand uitgevoerd worden, maar ook liggend op de vloer is geen enkel probleem. Op advies van Sep had iedereen zijn telefoon thuisgelaten en kon er dus niet gefilmd worden. Desondanks hebben we (vooral onze zussen) de ogen uitgekeken.

Maandag ging de reis naar het noordoosten van start. Bijna de gehele reis (ongeveer 2600km) reden we door prachtige stukken natuur en hebben we onze ogen uitgekeken. Hierin kwamen we langs punten als: God´s Window, Byde River Canyon, Boerke´s Luck Potholes en Kruger National Park. Onze volgende stop was Swaziland. We hadden sterk het idee dat we hier maar 24 uur mochten verblijven. Dit was ook de reden dat we net over de grens, terug in Zuid-Afrika, een overnachting hadden geboekt. Na een leuke en lange dag in Swaziland, was het tijd om terug naar de grens te rijden. Veel benzine hadden we niet meer, maar ach, tanken doen we wel weer in Zuid-Afrika. De benzinestations in Swaziland waren immers al gesloten. Bij het laatste stuk (40 km) naar de grens was het al donker, regende het en was het mistig. Daarbij opgeteld zijn de wegen in Swaziland nóg slechter dan in België, Roemenië of Zuid-Afrika. Ook viel zo nu en dan het licht van de auto uit. Gelukkig kwam de grens in zicht. Eenmaal aangekomen bleek deze echter al dicht te zijn. Zonder internet hadden we alleen kans op een slaapplek door terug te rijden naar een stad. Aangezien Swaziland een dunbevolkt land is, moesten we zo`n 50 kilometer terugrijden voor de eerstvolgende stad. Hier moesten we hopen dat we bij toeval een hotel zouden treffen. Een tweede stad zouden we namelijk niet halen met de benzine die we nog hadden. Terug door de mist, regen, bergen, slechte wegen, weinig benzine, geen internet en uitvallende voorlampen begon Sanne zich al af te vragen of ze het ooit nog wel na zou kunnen vertellen. Ed en Sep dachten daarentegen meteen aan een leescijfer hit voor de volgende blog… eenmaal aangekomen in de stad kwamen we een hotel tegen. Na een terugrit vanaf de grens die bijna 1.5 uur duurde (voor 50 km) konden we eindelijk veilig gaan slapen.

Check hier onze aftermovie van de roadtrip: https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=xfZDf3F9QFw

Enkele interessante weetjes van Sanne ‘Wist Je Dat’ de Bruijn

• 69,2% van de bevolking in Swaziland leeft onder de armoedegrens.
  • Stinkdier in het Afrikaans is Stinkmuishond. Lijkt het meer op een muis of een hond? Ach, doe anders maar allebei.
  • De eerste Nederlander in Zuid-Afrika noemde een giraffe een langnekpaard.
  • Giraffes worden donkerder naarmate ze ouder worden.
  • Vrouwen met dikke billen trekken over het algemeen donkere mannen aan.
  • Zelfs de paspoppen in Zuid-Afrika hebben een dikkere reet dan de paspoppen in Nederland.
  • Als je naar links kijkt zie je rechts niks. (Sorry kon het niet laten)

Opvallende momenten

• Met ons voetbalteam hebben we deelgenomen aan een knock-out toernooi tussen 32 teams in de sloppenwijk ‘Sebokeng’. De winnaar ontving maar liefst 80.000 Rand (+/- €5700), heel veel geld voor studenten in Zuid-Afrika! Goed georganiseerd toernooi, maar dat de lijnen met cement werden gemaakt is een beetje jammer.
  • Nesse en Sanne raakte bewonderd van de verhalen hier op campus. De uitschieter: een jonge vrouw die op haar 19de was verkracht door haar opa en daar nu een kind van heeft.
  • Voor omgerekend 2 euro kan je een hoer mee naar huis nemen vanuit de club. Niet voor een armzalig uurtje, maar voor de hele nacht.
  • Koeien-, varkens- en kippenkoppen liggen hier regelmatig zonder verpakking in een koeling in de supermarkt. Lekker smakelijk en hygiënisch.
  • Zoeloe-koning Sep kreeg veel bekijks op straat met zijn traditionele kleding.
  • Deze week kwam in het nieuws dat er vijf leeuwen uit het Kruger National Park zijn ontsnapt, geen wonder dat we geen leeuwen hebben gespot tijdens de safari.
  • In drie maanden tijd eindelijk een wedstrijd op normaal gras gespeeld. Sep was hiermee zo gelukkig, dat hij meer op het veld heeft gelegen dan gestaan.
  • Illegaal parkeren op een vliegveld lijdt tot verbaasde gezichten bij terugkomst. Vermiste auto bleek een weggesleepte auto. Boete 880 Rand (57 Euro).
  • Bij een gewonnen top 4 voetbaltoernooi werd Sep in de finale uitgeroepen tot man of the match. Niet omdat hij de beste was, maar omdat hij de enige blanke op het veld was en niet de slechtste was.

1. Rian van Haren:
    10 mei 2017
    Leuk geschreven! Ik denk dat jullie zussen zich niet hebben verveeld met jullie erbij!
    Veel plezier nog heren!
  2. P&C:
    10 mei 2017
    Super genoten van jullie reisverhalen.
  3. Jou oma:
    12 mei 2017
    per ongeluk jullieaderes gevonden heb net het hele verslag gelezen
    was erg leuk de dames zijn weer thuis gr oma