Week 3 t/m 6: Inburgering als Zuid-Afrikanen

1 maart 2017 - Vanderbijlpark, Zuid-Afrika

Jullie waren vast vol spanning aan het wachten, maar nu is het eindelijk weer zover… een nieuw reisverslag van onze belevenissen in Zuid-Afrika! Dit is een vervolg op ons eerste reisverslag en gaat over week drie tot en met week zes van ons verblijf. Het waren vier bijzondere weken en graag vertellen we de leuke en opvallende gebeurtenissen.

Gas Monkey is bekroond tot onze nieuwe stamkroeg. Een gezellige en sfeervolle kroeg op slechts 600 meter afstand van de residence. In deze kroeg hebben we de ‘heavyweight champion cage fighting’, Danie ‘The Pitbull’ van Heerden ontmoet. Een heel sympathieke man die ons graag meeneemt naar vele activiteiten. Danie heeft een eigen gym waarin hij lesgeeft aan verschillende leeftijdscategorieën, en al snel werden we uitgenodigd om deel te nemen aan een trainingssessie. Uiteraard zeiden wij daar als vechtmachines (in opleiding) geen nee tegen! Het was een zware training waarin we veel gevechtstechnieken hebben geleerd. Naderhand mochten we zijn winnaarsbelt aanschouwen. In het weekend erna zijn we met het team wezen wake boarden. Waarop hij het vervolgens niet kon laten om zijn huis te laten zien, waarin zijn ‘debuut box kleren’ hingen (we voelden ons vereerd!). Eind maart zijn we uitgenodigd voor een gevecht van Danie ‘The Pitbull’ van Heerden in Kaapstad, hopelijk kunnen we dit gevecht bijwonen.

Om het academisch jaar goed te openen werd een feest georganiseerd bij Lapa, een club op het residence terrein.  Hier werden we zowat als popsterren onthaald, want iedereen wou met ons op de foto en een gesprek aanknopen. Sep was weer eens bezig met het uithangen van de stoere bink, waardoor hij niet doorhad dat zijn Iphone uit zijn broekzak werd gelift. (Welke idioot neemt er nu ook een Iphone 7 mee, naar een crimineel land als Zuid-Afrika?) Die avond was niet alleen Sep de dupe, maar zijn meer telefoons gestolen. Het vervelende aan Zuid-Afrika is dat je altijd goed op je spullen moet letten, omdat je op elk moment beroofd kan worden. De woorden van Sep, 10 minuten na hij merkte dat zijn telefoon weg was: ‘Pohh die mensen kunnen wel zakkenrollen joh, ik merkte er gewoon niks van… Best knap’.

Verder duurt in Zuid-Afrika alles langer dan je in eerste instantie verwacht. Registratie als student duurde voor ons bijvoorbeeld drie dagen door problemen met een softwaresysteem. De registratie problemen zijn zelfs zo groot dat enkele studenten nog steeds niet zijn geregistreerd, bizar! Veel lessen kwamen hierdoor ter vervallen en hadden we extra tijd voor leuke dingen. In een lang weekend hebben we Sun City en Pilanesberg bezocht. Sun City is een groot luxe resort met cafés, restaurants, luxehotels, zwemparadijs en casino. Zuid-Afrika heeft vele nationale natuurparken, waarvan Pilanesberg zeker in de top 5 staat. In Pilanesberg hebben we drie safari’s met eigen auto gereden, waarbij we maar liefst 4 dieren van ‘The big five’ hebben gespot (Olifant, Neushoorn, Leeuw en Luipaard). Alleen de buffel hebben we tot dusver nog niet kunnen spotten.

Afgelopen weekend (25 & 26 Februari) hebben we niet alleen de carnavalsgekte in Nederland gevolgd, maar hebben we ook een trip naar Johannesburg gemaakt. Felly, een vriend van de universiteit en afkomstig uit Congo, heeft ons een rondleiding gegeven. Hij heeft twee zussen die beide in Johannesburg wonen en hen hebben we opgezocht. Je voelt jezelf meteen thuis bij deze mensen, omdat ze je heel gastvrij onthalen. We hebben een tour gemaakt met een stadsbus die ons langs de bekende plaatsen van de stad reed. Bij het apartheidsmuseum hebben we een stop gemaakt. Dit museum gaat vooral over de strijd tegen apartheid met Nelson Mandela als hoofdpersoon. Slechts 27 jaar geleden, in 1990, was de apartheid in Zuid-Afrika afgeschaft. Daarvoor leefde blank en zwart gescheiden van elkaar. Blanke en zwarte gingen bijvoorbeeld naar aparte scholen en zelfs banken in het park waren voor blank en zwart gescheiden. Vele gewelddadige demonstraties en protesten hebben ertoe geleid dat de overheid geen andere keus had dan de apartheid afschaffen. Zuid-Afrika heeft een rijk en interessant verleden. Hedendaags merk je nog steeds een verschil tussen blank en zwart. De zwarte en blanke jeugd kan daarentegen vaak wel goed met elkaar omgaan.

Opvallende momenten:

• We hadden twee dames uitgenodigd om mee naar de kroeg te gaan. Uiteindelijk kwamen ze met vieren, zonder geld. Wij konden de hele avond voor het drinken zorgen.
  • Tijdens het rijden is het voor mensen heel normaal om op de laadbak van een pick-up te zitten. Vrij vervelend voor hen als het regent.
  • Dansen in Zuid-Afrika is als het voetbal in Engeland, het blijft je verassen.
  • Wegpiraat Sep reed te hard en heeft met alle trots zijn eerste Zuid-Afrikaanse verkeersboete behaald. Vanwege medelijden van de politie, schreef de beste man slechts 15 km/uur overschrijding op, in plaats van 40 km/uur overschrijding. De boete betrof 150 Rand, dit is ongeveer gelijk aan 10 Euro en viel dus reuze mee.
  • Wanneer je net begint te wennen aan de 120 km per uur wegen met gaten van 40 centimeter diep, kunnen er ook nog zomaar koeien op de weg stilstaan. Daarom rijden wij niet in het donker.
  • Als je Zuid-Afrikanen vraagt waar je echt per se heen moet gaan, kom je terecht in een casino of mall. Leuk, maar dat hebben we in Europa ook wel.
  • Sep heeft een bewogen eerste relatie achter de rug. Klein detail: de relatie duurde slechts een dag en Sep kwam er de dag later via Facebook achter… hij kende haar slechts 1 dag.
  • Geitenhersenen, kippenvoeten en ingewanden worden als lekkernij beschouwd.
  • De wifisnelheid is bijna even traag als de stem van Peter R. de Vries op een zondagavond.
  • Op moment van schrijven was er een strike gaande, omdat verschillende studenten nog steeds niet zijn geregistreerd. Studenten verzetten zich hevig en de politie schiet met rubberen kogels en gebruikt traangas om demonstranten af te weren.
  • Mannen hebben praktisch altijd een ‘main-girlfriend’, daarnaast hebben ze dan nog minstens twee andere girlfriends. Leeftijd speelt hierbij geen rol. (Dit wil trouwens niet zeggen dat vrouwen het bij één vriend laten.)

1. Christine Zantman:
    1 maart 2017
    Veel plezier jongens!!
  2. Sanne van Boekel:
    2 maart 2017
    Haha super leuke verhalen !!! Enjoy xx
  3. P&C:
    2 maart 2017
    Zo jullie leven echt in een andere wereld...
  4. Maria smits:
    3 maart 2017
    Ziet er geweldig gezellig uit. Een land in ontwikkeling. Totaal anders dan NED waar we steeds proberen voor te zijn in ontwikkeling. Goed om mee te maken.