Week 1+2: Dubai & Belevenissen Zuid-Afrika

15 februari 2017 - Vanderbijlpark, Zuid-Afrika

Inmiddels zijn we (Sep Schraven & Erwin de Bruijn) alweer twee weken onderweg. Voor een half jaar lang gaan we studeren aan Vaal University of Technology in Vanderbijlpark. De stad Vanderbijlpark ligt ongeveer 100 kilometer ten zuiden van Johannesburg. Aangezien een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Johannesburg te duur was, vlogen we met een tussenstop in Dubai. Het is zonde om alleen het vliegveld van het grote paradijs in het midden van de woestijn te zien, daarom besloten we om drie dagen in Dubai te verblijven.

Dubai

Aangekomen bij het hotel (ongeveer om half 9) konden we nog niet direct de kamer in. Dit gaf ons de gelegenheid om een plan voor de dagen in Dubai uit te stippelen. We bezochten verschillende hotspots zoals: Burj Al Arab, Burj Khalifa, Dabai Mall, Mall of Emirates, Dubai Creek, het Palmeiland en de Souk Madinat. Allemaal heel prachtig om te zien, maar hier gaan we jullie verder niet mee lastig vallen. Wil je meer hierover weten dan bestaat er altijd nog het internet of boek zelf een reisje naar Dubai (zeker aan te bevelen). In Dubai is bijna alles mogelijk, zoals een UnderwaterZoo midden in een winkelcentrum. Toch hebben we ook ervaren dat er armoede is in Dubai en dat rijk en arm met elkaar samenleeft. De stad groeit als een olievlek in het water en breidt zich zo steeds verder uit. Wij als echte toeristen waren de weg weer eens kwijt bij de Dubai Creek. We vroegen aan een oudere man de weg, waarna een andere jongeman het initiatief nam. Hij wilde ons graag naar de Dubai Creek brengen. Erwin ging weer eens uit van het goede van de mens, maar Sep had al een vermoeden dat we te maken hadden met een typisch geval van een oplichter. Sep zijn vermoeden werd bevestigd toen de beste man ons vragen ging stellen als: Hebben jullie internet? Zijn jullie alleen? Zijn er bekende van jullie in de buurt? Zijn jullie hier ooit eerder geweest? Verder ging hij zich nog achterdochtiger gedragen en we kwamen bijna niet meer van hem af. Gelukkig hebben we hem bij de rivier af kunnen schudden. Mission completed!

Zuid-Afrika

Na een verschrikkelijk rustige vlucht kwamen we uit in Johannesburg. Aangezien we pas laat waren geland, hebben we de eerste nacht in een quest house doorgebracht. Hier vertelde verschillende blanke mensen ons dat we geen enkele kleurling konden vertrouwen. Ze lieten ons geloven dat alle kleurlingen niet te vertrouwen waren en ons zouden beroven. Toen we de volgende dag op het woonverblijf aankwamen, bleken we de enige blanken te zijn. Hierdoor voelde we ons de eerste dag heel alleen, onveilig en oncomfortabel. Gelukkig veranderde dit na de eerste dag toen we verschillende hele aardige zwarte vrienden hadden gemaakt. Toch zijn er verschillende mensen die ons proberen te gebruiken voor geld en spullen. Dit geven we natuurlijk niet en wijzen hen zo snel mogelijk af. Ons werd verteld dat we binnen de campus het ‘nieuwe speelgoed zijn waar iedereen mee wil spelen’. Dit bleek ook echt zo te zijn de eerste dagen. Iedereen komt naar ons toe voor een gezellig praatje. Iedereen denkt dat we tweeling zijn en kijken raar op als ze horen dat we niet eens familie zijn. Wanneer we van het woonverblijf naar de campus lopen (ongeveer 1 km) worden we al verschillende keren uitgenodigd voor een feestje.

De afgelopen twee weken hebben we veel leuke dingen beleefd. Dit zijn een paar opvallende momenten:·

• Erwin gebruikt vaak letterlijke vertalingen zoals: He sits on his phone & owhh on that way.·
  • De bewaking van het woonverblijf in Zuid-Afrika kwam Sep vragen voor vloei om een joint te tollen (hij had ongeveer 2 gram bij). Wiet is echter streng verboden in Zuid-Afrika én op het woonverblijf.·
  • Erwin is erg te spreken over Sep z`n nieuwe passie: Koken!·
  • Kom in Zuid-Afrika minstens een kwartier te laat, anders sta je in je eentje te wachten.·
  • Als de deur op slot zit en ze vinden de sleutel niet heel snel, dan halen ze heel de deur eruit en vervangen het slot.
  • ‘People at the residence don`t steal, but they take their chances’. Hiermee bedoelen ze dat ze niet willen stelen, maar mooie dingen niet kunnen laten staan

1. P&C:
    15 februari 2017
    We hebben heel hard gelachen om jullie "leuke dingen"
  2. Tante Ria:
    15 februari 2017
    Lol Sep en Erwin! Mooi dat jullie ons op de hoogte houden van jullie belevenissen.